Wednesday, November 16, 2011

World Islamic Charmber of Commerce ( WICC )

Dunia diambang kehancuran. Sistem ekonomi dan kewangan kapitalis yang dianuti oleh hampir seluruh Negara didunia telah gagal. Gagal dari semua dimensi. Bermacam-macam krisis timbul. Politik, ekonomi, kewangan, sosial dan alam sekitar.
Atas kesedaran tersebut lahirlah World Islamic Charmber of Commerce atau WICC secara ringkasnya. Sebuah organisasi yang diwujudkan untuk mempromosi dan membangunkan sistem ekonomi dan kewangan Islam. WICC juga akan berperanan sebagai sebuah badan yang akan membuat dasar, peraturan dan menjadi pengawas dalam pasaran sistem ekonomi dan kewangan Islam.
Ini kerana Islam tidak mengamalkan pasaran bebas (un-regulated market) seperti yang kononnya diamalkan sekarang. Walaupun kononnya pasaran yang ada sekarang dikenali sebagai pasaran bebas namun ia tidak pernah sunyi dari campur-tangan pemerintah. Apatah lagi bebas dari monopoli, manipulasi dan eksploitasi dari golongan mereka yang berkuasa dan berpengaruh. Dan gejala-gejala inilah menyebabkan timbulnya berbagai krisis ekonomi dan kewangan.
Olih itu sebuah badan pengawas adalah diperlukan bagi mengawasi perjalanan pasaean dan juga segala bentuk aktiviti yang dijalankan. Ini bagi mempastikan agar segala bentuk monopoli. manipulasi dan eksploitasi tidak berlaku dalam pasaran. Dengan adanya badan pengawas seperti WICC ini akan mewujudkan kestabilan dan keseimbangan dalam pasaran.
Sebuah mahkamah yang akan dikenali sebagai World Syariah Court perlu diwujudkan. Mahkamah ini perlu diwujudkan sebagai tempat untuk mencari penyelesaian sekiranya berlaku pertikaian dikalangan pemain-pemain dalam pasaran ekonomi Islam. Ini dapat mempastikan wujud keadilan dalam pasaran ekonomi Islam kerana segala pertikaian akan diadili menurut lunas-lunah syariah.
Pasaran dalam sistem ekonomi Islam dibentuk dan dibangunkan selaras dengan dasar, prinsip-prinsip dan peraturan-peraturan yang telah digariskan menurut syariah Islam. Ini bagi menjamin wujudnya keadilan, keseimbangan dan kestabilan dalam pasaran.
Ini bertentangan dengan apa yang sedang berlaku dalam pasaran bebas. Pasaran ini kononnya dibentuk dan dibangunkan oleh market forces. Market forces ini yang akan menentukan segala-galanya dalam pasaran bebas. Ini termasuk harga serta permintaan dan bekalan. Namun apa yang berlaku dimana-mana sentiasa ada campur-tangan dari pemerintah bila dirasakan pemerintah perlu untuk campur-tangan demi melindungi kepentingan sesetengah pihak.
Kita lihat apa yang berlaku di Amerika Syarikat, negara yang menjadi pendokong dan promoter kepada sistem ekonomi dan kewangan kapitalis. Negara yang kononnya menjunjung prinsip-prinsip amalan pasaran bebas.
Mereka sendiri turut masuk campur dalam pasaran. Sanggup membelakangkan prinsip-prinsip amalan pasaran bebas. Bahkan sanggup pula membelanjakan wang rakyat beratus-ratus billion untuk mem bail-out korporat-korporat besar mereka yang jatuh muflis akibat krisis kewangan. Kenapa mereka tidak membiarkan sahaja korporat-korporat tersebut jatuh muflis ? Bukankah apa yang sedang berlaku ini disebabkan oleh market forces ? Kenapa harus menggunakan wang rakyat untuk membela para kapitalis yang selama ini mengaut keuntungan yang berlipat ganda dari rakyat ? Dimana keadilan dan logikanya semua ini ?
Dan yang lebih melucukan lagi, kerajaan Amerika sendiri terpaksa menaikkan debt ceiling mereka supaya mereka boleh meminjam lagi bagi membiayai pembayaran faedah kepada hutang-hutang mereka. Ini dilakukan bagi mengelakkan Negara tersebut diistiharkan sebagai muflis kerana kegagalannya untuk membayar huyang Negara atau Sovereign Default. Inilah krisis yang sedang berlaku di Negara-negara Eropah seperti Greece. Ireland, Portugis dan banyak lagi yang bakal menyusul.
Ekonomi Amerika sendiri yang kononnya ditadbir dan diuruskan oleh the best brain in the world sedang menuju kehancuran akibat menanggung hutang yang besar Mereka hamper tidak mampu untuk membayar faedah daripada hutang-hutang mereka. Itu baru faedah bukan hutang pokok. Bayangkan betapa dahsyatnya kesan dan akibat daripada hutang dan faedah ini kepada manusia. Tanpa ehsan dari negara kominis seperti China, Amerika sudah lama muflis.
Sebab itu Islam tidak menggalakkan berhutang. Apatah lagi menjadikan hutang sebagai satu bentuk perniagaan. Ianya dilarang sama sekali.
Persoalannya, kemana perginya pakar-pakar ekonomi dan kewangan mereka yang selama ini sering menunjuk ajar dan mengkritik Negara-negara lain terutamanya Negara-negara yang sedang membangun seperti Malaysia contohnya ? Kenapa mereka tidak mampu menanggani masalah daripada sistem yang mereka cipta sendiri ?
Dan bagaimana pula dengan CEO-CEO korporat-korporat besar mereka yang dibayar dengan gaji jutaan dollar setahun ? Kalau mereka-mereka ini hebat, terpelajar dan berpengalaman kenapa korporat-korporat yang mereka terajui dan tadbir bolih hancur dan muflis ? Mana perginya segala teori dan strategi pengurusan mereka ? Semakin dibaiki semakin besat pula masalah.
Kalau setakat jadi pemimpin korporat hanya untuk menambahkan hutang, saya fikir kita tak perlukan mereka-mereka yang berpengalaman dan berkelulusan tinggi. Bila ekonomi tengah baik sombong dan megah dengan pencapaian mereka tetapi bila ditimpa krisis melutut dan menyembah pemerintah mohom bantuan. Alasannya ini bukan kesilapan mereka tetapi kerana berlaku krisis ekonomi global. Persoalannya mengapa berlaku krisis ekonomi global ? Apakah pakar-pakar mereka tidak cukup pakar sehingga tidak mampu menjangka dan meramalkan masalah yang bakal mereka hadapi ?
Dimana silapnya semua ini ? Kerajaankah yang tidak cekap menguruskan ekonomi atau pengurusan yang tidak cekapkah atau memang sistem ini yang bermasalah dan wajar dipersalahkan ? Sia-sia bergelar pakar kalau ekonomi dinegara sendiri pun tidak mampu diurus dan ditangani dengan baik.
Mungkin sudah waktunya untuk kita menilai semula sistem yang kita anuti ini. Ini kerana sistem yang kita anuti ini sudah terbukti tidak mampu mensejahterakan dan memakmurkan dunia. Malahan ia telah menghancur dan memporak-perandakan Negara-negara pengasasnya. Sistem yang tidak pernah sunyi dari berbagai krisis. Umpama sebuah kereta yang sering rosak dan sentiasa perlu diperbaiki. Tidakkah ini menjadi liabiliti terbesar dalam hidup kita. Bukankah wajar untuk kita gantikan dengan sistem yang lain.
Perlukah dipertahankan lagi sebuah sistem ekonomi yang kononnya terbaik dan hebat tapi berbillion penganutnya hidup dalam kesengsaraan ? Bahkan yang lebih malang, lagi beratus juta penganutnya sedang mengalami kebuluran diseluruh dunia akibat mengamalkan system ini.
Mungkin sudah sampai waktunya untuk kita melihat dan menilai semula sistem yang kita anuti ini. Barangkali kita juga sudah sewajarnya berfikir untuk menukar sistem yang ada ini dengan sistem yang baru. Kalau di Eropah, sudah ada pemikiran yang ingin menggabungkan antara sistem ekonomi kapitalis dan sistem ekonomi sosialis. Gagasan pemikiran ini dikenali sebagai The New Way. Walau apapun yang sedang mereka fikir dan ingin mereka laksanakan bukankah mereka masih ingin mencuba dan bereksperimen dengan teori dan idealogi manusia ? Dan mahukah kita terus disesatkan oleh golongan-golongan seperti ini dengan teori-teori dangkal mereka ?
Bagi kita umat Islam yang bilangannya sudah menjadi 1.6 billion mengapa tidak kita memilih untuk kembali kepangkal jalan. Kembali beriman kepada Allah dan RasulNya. Bukankah sudah ada jaminan dari Allah SWT bahawa Islam itu adalah agama yang sempurna. Agama yang memiliki sistem dan peraturan hidup yang lengkap dan komprehensif. Yang diturunkan untuk dijadikan suatu cara hidup oleh umat manusia. Sistem wahyu yang telah diturinkan kepada kita oleh sang pencipta yang lebih mengetahui segala keperluan dan kemahuan serta segala kelemahan dan kekerungan kita sebagai umat manusia.
Apakah kita merasa kita lebih pandai dari Allah SWT sehingga kita berani menolak sistemNya dan mengamalkan sistem kita sendiri yang lahir daripada logik akal dan nafsu kita semata-mata ?
Dengan terbentuknya WICC, saya memohon dan menyeru kepada seluruh umat Islam diseluruh dunia untuk bersatu dan bersama-sama berusaha untuk membentuk dan membangunkan sebuah sistem ekonomi dan kewangan yang baru yang bersumber dari Al-Quran dan Sunnah serta Qias dan Ijmak.
Sebuah sistem baru yang berdasarkan kepada iman dan taqwa. Yang menjunjung tinggi peradaban dan nilai-nilai kemanusian sebagaimana yang telah dicuntuhkan oleh junjungan besar kita Nabi Muhamad SAW. Sebuah system yang akan meletakkan yang hak diatas tempat yang sewajarnya. Untuk apa kita pertahankan lagi sistem yang hanya menguntungkan segelintir pihak. Sedangkan majoritinya hanya menjadi mangsa kepada keserakahan nafsu para kapitalis yang hanya memikirkan keuntungan sahaja. Sombong dan angkuh dengan apa yang mereka miliki. Dan apabila mereka ditimpa bencana kita juga yang terpaksa dikorbankan untuk menyelamatkan mereka. Sampai bila kita ingin diperbodoh-bodohkan oleh mereka ?
Siapakah mereka-mereka ini yang begitu istimewa sekali ? Apakah hanya kerana mereka memiliki pengaruh dan wang maka mereka wajar di istimewakan ? Sedangkan apa sahaja yang mereka miliki sudah terbukti bukanlah dari hasil kepintaran dan kemampuan mereka bahkan mereka ini hanyalah sekadar bernasib baik sahaja.
Marilah kita bersatu dan berjuang bersama-sama demi kepentingan anak cucu kita dan seluruh umat manusia. Marilah kita bersama-sama kembali ke jalan Allah. Jalan yang diredhaiNya. Semuga kehidupan kita diberkati dan diredhai. Marilah kita bersatu dan berjuang diatas kalimah La ilaha ila Allah dan Muhamaddurrasulullah sebelum datangnya 4 perkara. Muda sebelum datangnya tua. Sehat sebelum datangnya sakit. Senang sebelum datangnya susah dan hidup sebelum datangnya mati.
Teruskan bersama blog ini. Insyaalah saya akan terus menulis dan memberikan panduan dan penerangan system ekonomi dan kewanga Islam menurut versi dan pandangan saya serta bagaimana ianya dapat dibangunkan juga melalui kaedah menurut versi dan pandangan saya yang sesuai dengan kehendak Allah dan RasulNya. Mudah-mudahan cita-cita murni ini dapat kita capai dan laksanakan. Insyaallah.

No comments: