Wednesday, December 28, 2011

Agenda Baru bangsa Melayu (2) Kembalikan Kuasa Raja-Raja Melayu

Perpecahan yang berlaku dikalangan orang Melayu di Malaysia telah sampai keperingkat yang mengusarkan banyak pihak. Ramai yang berpendapat sekiranya orang Melayu terus berpecah mereka akan kehilangan kuasa politik dan kemerdekaan.

Perpecahan orang Melayu adalah disebabkan perbezaan idealogi politik. UMNO yang merupakan organisasi terbesar orang Melayu berjuang diatas landasan semangat nasionalisme Melayu-Islam dan PAS pula sebagai organisasi kedua terbesar berjuang dengan bertunjangkan orientasi Islam.

UMNO mempromosikan dasar-dasar yang tidak bertentangan dengan Islam manakala PAS pula mempromosikan dasar-dasar Islam. Perbezaan kaedah perjuangan namun ditafsirkan sebagai perbezaan aqidah oleh PAS sehingga timbul isu kafir mengkafir dan berlaku sembahyang dua imam di banyak tempat.

Kini muncul pula kelompok ketiga dalam masyarakat Melayu. Kelompok yang tidak menyokong UMNO atau PAS. Kelompok ini merasakan bahawa kedua-dua organisasi sama sahaja. Ini kerana kedua-duanya terlibat mengamalkan system demokrasi yang dilarang kerasa oleh Islam kerana sistem ini menyekutukan Allah SWT dan bolih menyebabkan orang Islam terkeluar dari aqidah Islam kerana mengamalkannya.

Kelompok ini secara mutlak menolak demokrasi dan kapitalis dan memilih pemimpin melalui sistem pilihanraya. Kelompok ini didukung oleh ramai golongan muda yang berusia dibawah 30 tahun yang dikenali sebagai generasi Y.

Melihat kepada keadaan semasa, memang benar perpecahan orang Melayu sudah sampai keperingkat kritikal. Suara-suara kebimbangan terdengar disana-sini. Begitu juga dengan suara-suara yang menyeru kepada perpaduan orang Melayu semakin berkumandang disana-sini.

Namun atas dasar apa orang Melayu perlu bersatu ? Apakah faktor yang cukup kuat yang mampu menyatu-padukan orang Melayu ?

Untuk mencari jawapannya kita perlu melihat kepada ciri-ciri yang sangat identik dengan orang Melayu. Raja-Raja Melayu, Islam, bahasa Melayu dan adat budaya Melayu. Inilah ciri-ciri orang Melayu dan ini juga faktor-faktor yang mampu mengusik sensitiviti orang Melayu.

Pada waktu ini orang Melayu telah kehilangan asas untuk bersatu. Mereka tidak mempunyai motivasi yang kuat untuk bersatu. Demokrasi telah menyebabkan mereka berpecah-belah.

Hanya ada satu sahaja jalan terbaik untuk menyatukan kembali orang Melayu. Kembalikan kuasa Raja-Raja Melayu.

Tolak demokrasi dan daulatkan kembali Raja Melayu sebagai wakil Allah SWT diatas muka bumi dan memerintah dengan syariat Islam menurut Al-Quran dan Sunnah.

Daulatkan Raja Melayu. Raja Melayu adalah ketua agama Islam. Dan Islam memiliki semua jawapan kepada setiap masalah manusia. Mendaulatkan Raja bererti kita mendaulatkan syariat Islam. Mendaulatkan syariat Islam bererti kita mendaulatkan Allah SWT.

Biarlah Raja menjadi Raja dan rakyat menjadi rakyat. Sampai bila kita ingin melihat Raja menjadi rakyat dan rakyat menjadi Raja. Untuk apa mempunyai Raja yang tidak memiliki kuasa. Berilah peluang agar Raja Melayu dapat memerintah kembali dengan syariat Islam.

Wujudkan Majlis Syura Kebangsaan sebagai badan yang melantik Raja dan bertindak sebagai penasihat Raja serta sebagai badan tertinggi pembuat hukum.

Berilah peluang kepada mereka-mereka yang benar-benar beriman dan bertaqwa yang tulus dan ikhlas dan yang benar-benar mempunyai keahlian dibidang masing-masing untuk menjadi perancang dan menentukan hala tuju bangsa ini.

Sudah sampai masanya bagi orang Melayu untuk melihat model pemerintahan dan model ekonomi yang berbeza bagi menjamin kelansungan atau survival bangsa ini. Sistem yang diamalkan pada hari ini hanya menguntungkan segelintir kelompok elit Melayu sahaja.
Untuk apa kita berjuang dan berkorban untuk sesuatu yang dimurkai oleh Allah SWT. Kenapa kita tidak berjuang dan berkorban untuk sesuatu yang diredhai oleh Allah SWT. Sudahlah kita rugi didunia….janganlah hendaknya kita rugi pula diakhirat.

Rasuah, salah-guna kuasa, pecah amanah, pembaziran dan berbagai-bagai lagi bentuk jenayah kolar putih bukan lagi cerita baru dalam masyarakat. Ianya seakan sudah menjadi budaya dalam masyarakat. Sampai bila semua ini harus dibiarkan berterusan.

Sedarlah tentang kenyataan pada hari ini. Bangsa yang kononnya mempunyai kuasa politik dan mampu menentukan nasib dan masa depannya sendiri sedang mengemis dinegaranya sendiri. Bangsa yang kononnya pribumi dan menjadi penghuni majoriti kini merasa terancam dengan golongan minoriti.

Sudah terlalu banyak yang ditagih dari bangsa ini. Dan sudah terlalu banyak yang dikorbankan oleh bangsa ini demi mempertahankan kuasa dan demi memelihara perpaduan dan keharmonian. Apakah semua itu dihargai ?

Bangsa Melayu adalah bangsa yang berjiwa besar. Mereka mungkin tidak mengharapkan segala pengorbanan mereka dihargai. Mereka juga mungkin tidak mengharapkan segala pengorbanan mereka diberikan ganjaran. Mereka adalah bangsa yang sangat sederhana. Mereka hanya ingin hidup santai, sederhana dan aman damai.

Namun demikian, janganlah dikhianati ketulusan dan keluhuran mereka. Berikanlah peluang kepada mereka untuk mempamerkan jati diri dan potensi sebenar mereka. Sudah terbukti bahawa bangsa ini adalah bangsa yang paling akomodatif dalam dunia. Percayalah…..tidak akan ada kebangkitan dari Timur tanpa kebangkitan Melayu.

Teruskan bersama siri ini….

No comments: