Sunday, October 30, 2011

Konferen Negara Islam

Pada hari ini saya telah menghadiri sebuah konferen yang bertajuk ‘ Negara Islam’ yang dianjurkan oleh Hizbut Tahrir di Hotel Nouvel, Sungai Besi. Majlis yang dihadiri oleh sekitar 1000 orang peserta pada anggaran saya.
Hizbut Tahrir adalah sebuah organisasi yang telah ditubuhkan di Jerusalem pada tahun 1953 oleh Sheikh Takiyuddin Al Nabhani untuk berdakwah dan membangunkan kesedaran umat Islam mengenai system khilafah Islam.
Sejak ia ditubuhkan ia telah berjaya menubuhkan cawangannya dilebih 40 buah negara termasuk Malaysia.
Kepada sahabat-sahabat didalam Hizbut Tahrir saya mengucapkan syabas dan teruskanlah perjuangan untuk menyedarkan umat Islam diseluruh dunia tentang peri pentingnya membangunkan kembali system khilafah Islam.
Setelah jatuhnya Empayar Othmaniah di Turki pada tahun 1923, sebahagian besar ulamak waktu itu telah mengeluarkan fatwa bahawa mulai daripada saat itu maka wajiblah keatas tiap-tiap orang Islam untuk membangunkan kembali system khalifah Islam.
Pada hari ini, setelah hampir satu abad semenjak kejatuhan empayar Othmaniah semakin jelas bahawa system Demokrasi yang berpaksikan kepada secular-capitalisme telah gagal memakmurkan umat manusia. Semakin hari semakin menghumbankan manusia kelembah kehancuran.
Amerika Syarikat sendiri yang berperanan sebagai promoter kepada system demokrasi dan kapitalisme sedang menuju kehancuran akibat krisis ekonomi dan kewangan. Dan ini sedang diikuti satu persatu oleh Negara-negara di Eropah.
Apa yang sedang berlaku ini jelas menunjukkan bahawa idealogi manusia tidak berupaya untuk membawa umat manusia kearah keadilan dan kemakmuran. Sistem yang dianuti ini hanya membawa lebih banyak kerosakkan berbanding kebaikan. Berbagai-bagai krisis dan masalah muncul akibat dari perlaksanaan dan amalan system tersebut. Krisis politik, ekonomi dan kewangan, krisis social dan juga masalah alam sekitar.
Sistem yang diamalkan hanya menguntungkan segelintir pihak sahaja. Sedangkan sebahagian besar dari kita hanya menjadi alat dan mangsa kepada golongan tersebut.
Kini sudah sampai masanya untuk umat Islam kembali kepada Al-Quran dan Sunnah. Kembali mengamalkan ajaran-ajaran Islam diseluruh aspek kehidupan. Terutamanya dalam bidang politik dan pemerintahan kerana ianya adalah teras kepada kehidupan manusia yang bermasyarakat.
Sudah sampai masanya untuk umat Islam bersatu dalam satu jamah yang besar bagi menghadapai cabaran yang paling getir dalam sejarah manusia. Ini kerana periode 2010 – 2020 adalah merupakan periode yang paling mencabar.
Ini kerana krisis ekonomi dan kewangan yang sedang merebak keseluruh dunia ini bakal membawa kita semua kekancah peperangan. Peperangan dunia ke 3 kelihatannya tidak mampu dielakkan. Banyak pihak yang merasakan bahawa hanya peperangan sahaja yang dapat menjadi jawapan yang terbaik kepada segala krisis yang sedang melanda.
Pemimpin yang sesuai perlu dicari untuk menyatukan ummah. Wadah yang sesuai juga perlu dibina sebagai platform penyatuan ummah. Berusahalah kearah tersebut kerana Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang berusaha untuk mengubah nasibnya.

1 comment:

Abu Idris said...

Insya Allah. Negara Islam Global (Daulah Khilafah Islamiyah) pasti kembali.
Bersama-samalah kita berusaha mendirikannya semula.