Sunday, October 30, 2011

Hoben Jang Hoben

Hoben Jang Hoben

Tahniah kepada skuad bolasepak Negeri Sembilan kerana Berjaya menjulang Piala Malaysia pada tahun ini denga mengalahkan Terengganu 2-1 di Stadium Shah Alam.
Sebuah perlawanan bolasepak yang menarik telah ditonton oleh lebih kurang 70,000 peminat sukan bolasepak dan penyokong dari kedua-dua pasukan. Dan sebahagian besarnya adalah orang melayu yakni umat Islam. Sesak seketika bandaraya shah alam dengan kehadiran penyokong-penyokong dari kedua-dua pasukan.
Di stadium yang sama seminggu sebelum itu iatu pada 22-11-2011 berlansung satu perhimpunan yang diberi nama sebagai Perhimpunan Sejuta Umat untuk membincangkan masalah murtad dinegara ini.
Perhimpunan yang diuar-uarkan disokong oleh banyak NGO-NGO umat Islam dinegara ini ternyata hanya berjaya mengumpulkan tidak lebih dari 10,000 orang.
Berdasarkan kepada dua perhimpunan ini yang diadakan ditempat yang sama dan dihadiri oleh orang melayu yang juga umat Islam.. saya tertanya-tanya apa sebenarnya yang menjadi keutamaan orang melayu dan umat Islam masa kini ?
Untuk bolasepak (hiburan) mereka sanggup menyewa bas dan datang dari jauh serta membeli tiket yang bernilai RM 50. Mereka sanggup bersusah payah dan berbelanja besar hanya untuk menyaksikan 22 orang berebut sebiji bola ditengah padang. Yang pada akhirnya sebahagian mereka pulang dengan kegembiraan dan sebahagiannya pula pulang dengan kekecewaan.
Tetapi untuk sebuah program yang membincangkan tentang masalah akidah umat Islam walaupun tidak dikenakan sebarang bayaran mereka tidak sanggup datang.
Begitulah sikap umat Islam masa kini. Antara agama dan hiburan….mereka lebih memilih hiburan. Jangan salahkan sesiapa sekiranya sekira umat Islam semakin hari semakin lemah walaupun bilangan mereka semakin hari semakin bertambah ramai.

No comments: