Wednesday, February 10, 2010

The New Agenda





12 Februari 2010

Pembaca budiman,

Selamat datang dan salam sejahtera saya ucapkan kepada anda semua yang sudi berkunjung ke laman saya. Dengan rendah diri saya mengalu-alukan kedatangan anda semua. Ucapan terima kasih yang tidak terhingga daripada saya kerana anda semua sudi menziarahi laman saya yang tidak sepertinya ini. Harapan saya semoga anda semua beroleh kesejahteraan dan manfaat dalam mengikuti segala tulisan-tulisan saya dilaman ini.

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan syukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurniaNya maka lahir lahirlah laman ini di persada maya untuk tatapan anda semua. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhamad Rasulullah SAW, ahli keluarga dan para sahabat baginda yang dikasihi.

Apa yang ingin saya nukilkan disini segalanya adalah berdasarkan kepada harapan, angan-angan, impian, cita-cita dan perjuangan saya untuk melihat dunia ini menjadi sebuah dunia yang aman makmur dan sejahtera buat kita semua sehingga hari dimana dunia ini akan dihancurkan dan kita semua akan dihadapkan dimahkamah yang Maha Agung untuk diadili akan segala amal perbuatan kita diatas muka bumi yang telah diamanahkan kepada kita untuk kita tadbir dengan adil dan bijaksana untuk kemakmuran sejagat.

Segala buah fikiran dan pendapat yang tertera disini adalah merupakan petunjuk daripada Allah SWT dan kepadaNya jualah saya kembalikan segalanya. Semoga segala amal dan perbuatan ini mendapat rahmat dan keredhaannya. Hanya keredhaanNya jualah yang menjadi puncak segala matlamat dan impian, segala amal dan perbuatan. CintaNya jualah yang dihajati untuk menjadi kekuatan disepanjang pengabdian dalam medan perjuangan ini.

Disamping pendapat dan buah fikiran yang ingin di kongsi bersama, laman ini juga bertujuan untuk mempromosi pra-pelancaran sebuah organisasi baru yang baru ditubuhkan iaitu World Islamic Charmber of Commerce (WICC) dengan visi dan misinya untuk menjadi regulator dan promoter sistem ekonomi dan kewangan Islam moden yang benar-benar menepati kehendak agama dan shariah Islam.

Kewujudan WICC diharapkan dapat memberi impian dan harapan baru kepada seluruh umat manusia kerana memandangkan pada hari ini bahawa sistem kapitalis yang dianuti diseluruh dunia sudah terbukti gagal membawa kemakmuran kepada dunia. Ekonomi Amerika Syarikat yang diakui gagah dan hebat oleh dunia dan menjadi lambang keangkuhan sistem tersebut juga gugur menyenbah bumi. Ekonomi yang kononnya diurus dan ditadbir oleh the best brain in the world gagal mempertahankan supremacy sistem kapitalis. Kini sudah jelas terbukti bahawa sistem tersebut sudah gagal pada semua dimensinya. Kewangan, alam sekitar dan sosial. Dunia sedang menuju kepada kehancuran hari demi hari kerana melaksanakan dan mengamalkan sistem tersebut.

Manakala di satu sisi lagi, kita melihat kemunculan sistem perbankan dan kewangan Islam yang semakin diakui dan diminati oleh semua pihak diseluruh dunia. Namun demikian, pelaksanaan sistem perbankan dan kewangan Islam yang ada pada hari ini dilihat agak kurang menepati kehendak agama dan gagal membentuk keseragaman pada peringkat industri dan amalan yang berbeza-beza walaupun di negara-negara Islam sendiri. Negara-negara Islam tersebut kelihatannya belum mampu mencapai kata sepakat dalam amalan dan pelaksanaannya.

Cabaran dan halangan yang wujud di dalam industri perbankan Islam sekiranya gagal ditangani dengan baik dengan menggunakan kaedah yang tepat sebagaimana yang disarankan didalam Islam tidak mungkin mencapai matlamatnya untuk memakmurkan ummah. Apatah lagi sekiranya pelaksanaannya masih lagi beroperasi di atas platfom sistem konvensional yang sedia ada.

Amalan dan pelaksanaannya perbankan Islam pada hari ini tidak ubah seperti orang non-Islam yang memeluk Islam atas dasar ingin berkahwin dengan wanita Islam. Pemikiran dan nilai yang menjadi pegangan masih bukan pemikiran dan nilai Islam. Mana mungkin amal dan perbuatannya akan sama dengan orang yang memeluk Islam atas dasar iman kepada Allah SWT dan kepercayaan terhadap kesempurnaan shariah Islam yang berupaya mengatur kehidupan manusia di dunia dan seterusnya dapat membawa kebahagian di akhirat.

Di harapkan dengan tertubuhnya WICC kita akan dapat membentuk dan mewujudkan satu sistem kewangan dan ekonomi yang bebas riba, bebas spekulasi dan manupulasi, dapat memenuhi keperluan manusia bukan menuruti kemahuan manusia, merapatkan jurang kemiskinan dan seterusnya berupaya mewujudkan sebuah dunia yang adil dan makmur demi kesejahteraan semua warganya tanpa mengira agama, bangsa dan negara.

Inilah perjuangan ku. Kemakmuran sejagat dan persaudaraan sejagat yang menjadi taruhan kepada sebuah pengabdian dalam memperjuangkan cinta yang hakiki kepada yang Maha Mencintai.


Selamat membaca !!!

1 comment:

Atuk Banjar Masin said...

Tahniah!
Selamat datang ke alam maya bloggers