Saturday, February 13, 2010

AGENDA BARU DUNIA

Prakata

Sudah 10 tahun kita melalui abad baru ini. Sudah banyak kejadian-kejadian dan peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam tempoh sedekad ini. Sama ada yang kita lalui mahu pun yang sekadar kita tonton di kaca TV. Kita tinggalkan dahulu kejadian-kejadian dan peristiwa-peristiwa kecil yang kurang mendapat liputan dan publisiti atau pun perhatian masyarakat dunia. Kita lihat sahaja peristiwa-peristiwa besar yang berlaku di seluruh dunia. Peristiwa yang menjadi perhatian dan perbincangan masyarakat dunia sehingga ke hari ini. Peristiwa yang meninggalkan kesan yang mendalam dan mampu mengubah wajah dunia.

Kita tinggalkan dulu masalah pendatang asing, penyeludupan manusia, pengangguran yang semakin banyak, kejadian jenayah yang semakin meningkat, terrorisme, masalah penagihan dadah, masalah sosial di kalangan remaja dan segala macam masalah yang kalau hendak kita senaraikan rasanya macam tidak mampu hendak kita senaraikan kerana terlalu panjang senarainya.

Mari kita lihat antara peristiwa-peristiwa besar yang tersenarai seperti daripada runtuhnya Menara Kembar WTC di New York, peperangan di Afghanistan dan Iraq, tsunami di Aceh, banjir dan gempa bumi disana sini, krisis kewangan di Amerika Syarikat dan Eropah, perlantikkan Barack Obama sebagai Presiden kulit hitam yang pertama di Amerika Syarikat sehinggalah kepada yang terkini gempa bumi di Haiti. Tidak ketinggalan juga kes-kes kebuluran di sana sini terutamanya di benua Afrika yang berterusan tanpa ada penghujungnya.

Ini adalah peristiwa-peristiwa besar yang berlaku dan kesan yang timbul daripada peristiwa tersebut mampu mengubah wajah dunia. Sebagai contoh keruntuhan menara kembar WTC. Dunia berubah wajah dengan sekelip mata apabila Amerika Syarikat melancarkan perang terhadap mereka-mereka yang di labelkan penganas olih Amerika Syarikat dan sekutu-sekutu kuatnya.

Apakah segala-galanya ini berlaku secara tidak sengaja atau memang ada kesan daripada perbuatan tangan-tangan manusia. Apakah pelajaran dan maksud yang tersirat di sebalik semua ini. Apakah kesilapan-kesilapan yang telah kita lakukan sehingga kejadian-kejadian dan peristiwa tersebut berlaku di hadapan mata kita. Sudahkah kita timba hikmah disebalik segala kejadian dan peristiwa yang berlaku itu. Atau kita hanya menganggap bahawa itu hanyalah satu kemalangan dan tragedi yang tidak dapat kita elakkan. Dan kita semua hanya sekadar perlu menghulurkan bantuan dan simpati kepada mangsa-mangsa yang terlibat tanpa perlu berfikir dan berusaha untuk mencari jawapan disebalik persoalan-persoalan yang timbul daripada kejadian-kejadian dan peristiwa-peristiwa tersebut.

Kita tidak akan mampu menanggani segala kejadian dan peristiwa tersebut daripada terus berlaku tanpa memahami punca permasalahan yang sebenar.

1 comment:

Epul Azimi said...

Dunia barat hanya mau menyalahkan umat sahaja dengan menganggap kita ini pengganas...cheittt